| Przyczyny | Mechanizm realizowania | Skutki | Przykłady |
| Ryzyko katastrof naturalnych |
| Naturalne, przyrodnicze | Opisany przez nauki przyrodnicze |
Od przyrodniczych (zmiany w środowisku naturalnym), przez społeczne, po dotyczące pojedynczych osób, podmiotów czy lokalizacji |
- trzęsienie ziemi
- powódź
- huragan
- rozległy pożar
- nawalne opady deszczu, gradu, śniegu
|
| Ryzyko terroryzmu |
| Społeczne i psychologiczne | Opisany przez nauki społeczne |
Od społecznych po dotyczące pojedynczych osób, podmiotów czy lokalizacji |
|
| Ryzyko zewnętrznego zakłócenia funkcjonalnego środowiska pracy |
| Zewnętrzne wobec funkcjonowania organizacji, często nieznane organizacji |
Bez bezpośredniego związku z normalną działalnością organizacji, odcinający ją jednak od powiązań zewnętrznych |
Niedestrukcyjne ograniczenie możliwości normalnego działania | |
| Ryzyko wewnętrznego zakłócenia funkcjonalnego środowiska pracy |
| Zaniedbania w zakresie stosunków i warunków pracy |
Zerwanie relacji wewnętrznych (między komórkami lub stanowiskami) warunkujących przebieg procesów w organizacji |
Niedestrukcyjne ograniczenie możliwości pełnej normalnej realizacji funkcji organizacji |
|
| Ryzyko zakłócenia fizycznego środowiska pracy |
| Niedostatek zabezpieczeń przed czynnikami oddziaływania na środowisko pracy |
Przekroczenie granic tolerancji |
Ograniczenie możliwości normalnej pracy w odniesieniu do pracowników lub urządzeń o specjalnych wymaganiach |
- za wysoka temperatura z powodów pogodowych
- za wysoka temperatura z powodu awarii technicznej
|
| Ryzyko zakłócenia technicznego środowiska pracy |
| Zużycie lub wada ukryta |
Postępujące pogarszanie parametrów jakościowych lub nagłe ich przekroczenie |
Ograniczenie możliwości normalnej pracy |
|
| Ryzyko zakłócenia informatycznego środowiska pracy |
| Podobnie jak wyżej, dotyczy specyficznych przypadków ryzyka technicznego związanych z systemami informatycznymi |
|
| Ryzyko braku kompetencji |
| Niewłaściwy dobór pracownika do zadań lub nienadążanie pracownika za dynamiką wyzwań zawodowych |
Nieprofesjonalna ocena przesłanek działania lub podejmowania decyzji |
Błędne działania lub decyzje o skutkach prawnych, materialnych, finansowych, reputacyjnych |
- nieświadomie błędne lub pochopne działanie pracownika
|
| Ryzyko braku rezerw osobowych |
| Niewłaściwe planowanie zadań i zasobów | Stopniowe lub nagłe wyczerpanie potrzebnej obsady osobowej |
Niemożność pełnego wykonywania zadań |
- nieoczekiwana absencja
- niemożność wykonania wszystkich zadań
|
| Ryzyko fluktuacji kadr |
| Niewłaściwe warunki pracy, niewłaściwa ocena sytuacji na rynku pracy |
Poszukiwanie przez pracowników innego miejsca zatrudnienia |
Niemożność zapewnienia odpowiedniej jakości, rozmiaru lub wydajności wykonywanej pracy |
- nieoczekiwana dymisja
- zmiany obsady częstsze niż okres potrzebny na opanowanie zadań na stanowisku pracy
|
| Ryzyko relatywizmu interpretacji |
| Brak jednoznacznej komunikacji lub niedostatek informacji |
Działania rozpoczynane z pozycji obiektywnie właściwych, ale prowadzone w kierunku lub w sposób nieodpowiedni |
Działania nieadekwatne do obiektywnych okoliczności |
- nieświadomie błędne lub pochopne wykonanie polecenia
|
| Ryzyko złej woli pracownika |
| Niewłaściwy pod względem etycznym dobór pracowników do odpowiedzialnych zadań |
Wykorzystanie uprawnień stanowiska pracy lub niedostatecznej ochrony/kontroli do działań sprzecznych z interesem pracodawcy |
Straty materialne lub reputacyjne w działalności pracodawcy |
- rozmyślnie niepoprawne działanie pracownika
- sprzeniewierzenie powierzonych środków
|
| Ryzyko rutyny (skostnienia) |
| Długotrwałe wykonywanie tych samych zadań lub czynności |
Stopniowe wykształcanie działania odruchowego |
Działanie odruchowew sytuacji, która wymaga postępowania szczególnego |
- kierowca jadący „na pamięć” mimo zmiany zasad ruchu
|
| Ryzyko braku funkcjonalności |
| Granice funkcjonalności organizacji | Niemożność wykonania nowego zadania, pozornie podobnego do poprzednich |
Niemożność wywiązania się z zadania |
- przyjęcie zamówienia, które na pewnym etapie realizacji nie może być kontynuowane
|
| Ryzyko braku rezerw materialnych |
| Niewłaściwe planowanie zadań i zasobów | Brak zasobów stwierdzony już w trakcie wykonywania zadania |
Niemożność wywiązania się z zadania | - nieoczekiwany brak komponentów w produkcji
|
| Ryzyko ubocznych skutków |
| Niedostateczna znajomość kontekstu zadania |
Działanie powoduje dodatkowe i niekoniecznie od razu jawne efekty o niekorzystnym charakterze |
Straty materialne lub reputacyjne i odpowiedzialność za straty stron trzecich |
- nieoczekiwany szkodliwy efekt planowej działalności
|
| Ryzyko zużywania się |
| Ograniczona trwałość poszczególnych zasobów | Zużywanie się zasobów prowadzące do przekroczenia granic tolerancji |
Niemożność wywiązania się z zadania | - utrata parametrów urządzenia wytwórczego
|
| Ryzyko nietrafności wydatków |
| Niedostatek kompetencji | Błędna ocena przesłanek decyzyjnych |
Straty jako wynik błędnych decyzji | |
| Ryzyko nadmiernych wydatków |
| Niedostatek kompetencji | Błędna ocena przesłanek decyzyjnych |
Zawyżony poziom wydatków | - błąd w negocjacjach handlowych
|
| Ryzyko wyczerpania środków |
| Niewłaściwe planowanie zadań i zasobów finansowych |
W toku działania zasoby finansowe są wyczerpywane bez możliwości odpowiednio szybkiego ich uzupełnienia |
Utrata płynności | - niemożność dokonania zakupu
|
| Ryzyko braku pełnej treści informacji |
| Brak kompetencji lub brak dostępu do właściwych źródeł informacji |
Brak informacji w toku podjętego działania wymagającego takiej informacji |
Niemożność wywiązania się z zadania | - niepełna dokumentacja projektowa
|
| Ryzyko nienadążania informacji za rozwojem |
| Brak kompetencji lub niedostatki w aktualizacji informacji |
Brak aktualnej informacji w toku podjętego działania wymagającego takiej informacji |
Niemożność wywiązania się z zadania lub wykonanie go w warunkach niepełnej informacji |
- projekt inwestycji na terenie, który właśnie został przeznaczony na inne cele
|
| Ryzyko niedostępności informacji |
| Brak dostępu do właściwych źródeł informacji | Brak informacji w toku podjętego działania wymagającego takiej informacji |
Niemożność wywiązania się z zadania lub wykonanie go w warunkach niepełnej informacji |
- niedostępność informacji od konkurentów rynkowych
|
| Ryzyko zniekształcenia informacji |
| Brak dostatecznych kompetencji | Błędne interpretowanie informacji |
Zła lub ograniczona jakość działania | |
| Ryzyko incydentu (awarii) |
| Podatności w zorganizowaniu działania lub w zasobach organizacji |
Interakcja zagrożeń dla prawidłowego działania z podatnościami |
Niemożność utrzymania dotychczasowej organizacji działania | - awaria linii produkcyjnej
|
| Ryzyko braku potencjału organizacyjnego |
| Brak dostatecznych kompetencji w zakresie organizacji i zarządzania | Niewłaściwe planowanie zadań i zasobów |
Niemożność lub ograniczona zdolność do wywiązania się z zadania | - zakłócenia w złożonym projekcie
|
| Ryzyko prymatu bezpieczeństwa nad skutecznością |
| Formalizm w interpretacji przepisów i standardów dobrych praktyk |
Coraz staranniejsze przestrzeganie reguł formalnych doprowadza do ograniczania, a nawet sparaliżowania tego działania |
Nieefektywne działanie | |