MATERIAŁY DODATKOWE pełny opis publikacji
Materiały zawarte w publikacji:

tabela 3.2 - Autorska propozycja klasyfikacji rodzajów ryzyka operacyjnego


tabela 3.3 - Charakterystyka rodzajów ryzyka operacyjnego

Tabela 3.3. Charakterystyka rodzajów ryzyka operacyjnego
PrzyczynyMechanizm realizowaniaSkutkiPrzykłady
Ryzyko katastrof naturalnych
Naturalne, przyrodniczeOpisany przez nauki przyrodnicze Od przyrodniczych (zmiany w środowisku naturalnym), przez społeczne, po dotyczące pojedynczych osób, podmiotów czy lokalizacji
  • trzęsienie ziemi
  • powódź
  • huragan
  • rozległy pożar
  • nawalne opady deszczu, gradu, śniegu
Ryzyko terroryzmu
Społeczne i psychologiczneOpisany przez nauki społeczne Od społecznych po dotyczące pojedynczych osób, podmiotów czy lokalizacji
  • napad, porwanie
  • szantaż
Ryzyko zewnętrznego zakłócenia funkcjonalnego środowiska pracy
Zewnętrzne wobec funkcjonowania organizacji, często nieznane organizacji Bez bezpośredniego związku z normalną działalnością organizacji, odcinający ją jednak od powiązań zewnętrznych Niedestrukcyjne ograniczenie możliwości normalnego działania
  • brak dostępu do siedziby
Ryzyko wewnętrznego zakłócenia funkcjonalnego środowiska pracy
Zaniedbania w zakresie stosunków i warunków pracy Zerwanie relacji wewnętrznych (między komórkami lub stanowiskami) warunkujących przebieg procesów w organizacji Niedestrukcyjne ograniczenie możliwości pełnej normalnej realizacji funkcji organizacji
  • strajk
  • wypadek pracownika
Ryzyko zakłócenia fizycznego środowiska pracy
Niedostatek zabezpieczeń przed czynnikami oddziaływania na środowisko pracy Przekroczenie granic tolerancji Ograniczenie możliwości normalnej pracy w odniesieniu do pracowników lub urządzeń o specjalnych wymaganiach
  • za wysoka temperatura z powodów pogodowych
  • za wysoka temperatura z powodu awarii technicznej
Ryzyko zakłócenia technicznego środowiska pracy
Zużycie lub wada ukryta Postępujące pogarszanie parametrów jakościowych lub nagłe ich przekroczenie Ograniczenie możliwości normalnej pracy
  • awaria urządzenia
Ryzyko zakłócenia informatycznego środowiska pracy
Podobnie jak wyżej, dotyczy specyficznych przypadków ryzyka technicznego związanych z systemami informatycznymi
  • awaria komputera
Ryzyko braku kompetencji
Niewłaściwy dobór pracownika do zadań lub nienadążanie pracownika za dynamiką wyzwań zawodowych Nieprofesjonalna ocena przesłanek działania lub podejmowania decyzji Błędne działania lub decyzje o skutkach prawnych, materialnych, finansowych, reputacyjnych
  • nieświadomie błędne lub pochopne działanie pracownika
Ryzyko braku rezerw osobowych
Niewłaściwe planowanie zadań i zasobówStopniowe lub nagłe wyczerpanie potrzebnej obsady osobowej Niemożność pełnego wykonywania zadań
  • nieoczekiwana absencja
  • niemożność wykonania wszystkich zadań
Ryzyko fluktuacji kadr
Niewłaściwe warunki pracy, niewłaściwa ocena sytuacji na rynku pracy Poszukiwanie przez pracowników innego miejsca zatrudnienia Niemożność zapewnienia odpowiedniej jakości, rozmiaru lub wydajności wykonywanej pracy
  • nieoczekiwana dymisja
  • zmiany obsady częstsze niż okres potrzebny na opanowanie zadań na stanowisku pracy
Ryzyko relatywizmu interpretacji
Brak jednoznacznej komunikacji lub niedostatek informacji Działania rozpoczynane z pozycji obiektywnie właściwych, ale prowadzone w kierunku lub w sposób nieodpowiedni Działania nieadekwatne do obiektywnych okoliczności
  • nieświadomie błędne lub pochopne wykonanie polecenia
Ryzyko złej woli pracownika
Niewłaściwy pod względem etycznym dobór pracowników do odpowiedzialnych zadań Wykorzystanie uprawnień stanowiska pracy lub niedostatecznej ochrony/kontroli do działań sprzecznych z interesem pracodawcy Straty materialne lub reputacyjne w działalności pracodawcy
  • rozmyślnie niepoprawne działanie pracownika
  • sprzeniewierzenie powierzonych środków
Ryzyko rutyny (skostnienia)
Długotrwałe wykonywanie tych samych zadań lub czynności Stopniowe wykształcanie działania odruchowego Działanie odruchowew sytuacji, która wymaga postępowania szczególnego
  • kierowca jadący „na pamięć” mimo zmiany zasad ruchu
Ryzyko braku funkcjonalności
Granice funkcjonalności organizacjiNiemożność wykonania nowego zadania, pozornie podobnego do poprzednich Niemożność wywiązania się z zadania
  • przyjęcie zamówienia, które na pewnym etapie realizacji nie może być kontynuowane
Ryzyko braku rezerw materialnych
Niewłaściwe planowanie zadań i zasobówBrak zasobów stwierdzony już w trakcie wykonywania zadania Niemożność wywiązania się z zadania
  • nieoczekiwany brak komponentów w produkcji
Ryzyko ubocznych skutków
Niedostateczna znajomość kontekstu zadania Działanie powoduje dodatkowe i niekoniecznie od razu jawne efekty o niekorzystnym charakterze Straty materialne lub reputacyjne i odpowiedzialność za straty stron trzecich
  • nieoczekiwany szkodliwy efekt planowej działalności
Ryzyko zużywania się
Ograniczona trwałość poszczególnych zasobówZużywanie się zasobów prowadzące do przekroczenia granic tolerancji Niemożność wywiązania się z zadania
  • utrata parametrów urządzenia wytwórczego
Ryzyko nietrafności wydatków
Niedostatek kompetencjiBłędna ocena przesłanek decyzyjnych Straty jako wynik błędnych decyzji
  • chybiona inwestycja
Ryzyko nadmiernych wydatków
Niedostatek kompetencjiBłędna ocena przesłanek decyzyjnych Zawyżony poziom wydatków
  • błąd w negocjacjach handlowych
Ryzyko wyczerpania środków
Niewłaściwe planowanie zadań i zasobów finansowych W toku działania zasoby finansowe są wyczerpywane bez możliwości odpowiednio szybkiego ich uzupełnienia Utrata płynności
  • niemożność dokonania zakupu
Ryzyko braku pełnej treści informacji
Brak kompetencji lub brak dostępu do właściwych źródeł informacji Brak informacji w toku podjętego działania wymagającego takiej informacji Niemożność wywiązania się z zadania
  • niepełna dokumentacja projektowa
Ryzyko nienadążania informacji za rozwojem
Brak kompetencji lub niedostatki w aktualizacji informacji Brak aktualnej informacji w toku podjętego działania wymagającego takiej informacji Niemożność wywiązania się z zadania lub wykonanie go w warunkach niepełnej informacji
  • projekt inwestycji na terenie, który właśnie został przeznaczony na inne cele
Ryzyko niedostępności informacji
Brak dostępu do właściwych źródeł informacjiBrak informacji w toku podjętego działania wymagającego takiej informacji Niemożność wywiązania się z zadania lub wykonanie go w warunkach niepełnej informacji
  • niedostępność informacji od konkurentów rynkowych
Ryzyko zniekształcenia informacji
Brak dostatecznych kompetencjiBłędne interpretowanie informacji Zła lub ograniczona jakość działania
  • prognozy ekonomiczne
Ryzyko incydentu (awarii)
Podatności w zorganizowaniu działania lub w zasobach organizacji Interakcja zagrożeń dla prawidłowego działania z podatnościami Niemożność utrzymania dotychczasowej organizacji działania
  • awaria linii produkcyjnej
Ryzyko braku potencjału organizacyjnego
Brak dostatecznych kompetencji w zakresie organizacji i zarządzaniaNiewłaściwe planowanie zadań i zasobów Niemożność lub ograniczona zdolność do wywiązania się z zadania
  • zakłócenia w złożonym projekcie
Ryzyko prymatu bezpieczeństwa nad skutecznością
Formalizm w interpretacji przepisów i standardów dobrych praktyk Coraz staranniejsze przestrzeganie reguł formalnych doprowadza do ograniczania, a nawet sparaliżowania tego działania Nieefektywne działanie
  • strajk „włoski”
Źródło: Zawiła-Niedźwiecki J. [2013], Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji.